Tja…: Een ton voor bijna hetzelfde logo

Geplaatst op: 6 februari 2014 · Categorie: In en om Bundelmedia

Het bestaanrecht, de gedachte waarom wij als reclamebureau in 2012 zijn gestart wordt nog maar eens onder onze Bundelmedia-neus gehouden: de gemeente Amsterdam krijgt voor 100.000 euro een nieuw logo dat wel erg sterk lijkt op het oude. De drie rode kruizen blijven onder elkaar staan. Ook de tekst “Gemeente Amsterdam” blijft. Het enige verschil is dat de twee woorden voortaan niet naast, maar onder elkaar staan.

De gemeente bezweert dat het ontwerpbureau geen ton verdient met het indrukken van de enter-knop. Het is volgens de woordvoerder van burgemeester Van der Laan meer dan dat. “De gemeente Amsterdam staat sowieso voor een enorme operatie, want de stadsdelen bestaan vanaf volgend jaar niet meer.” Omdat er toch van alles moest worden aangepakt, heeft de gemeente besloten het in een keer goed te doen.

Groter inkopen

Ook alle onderdelen van de gemeente, zoals de stadsdelen en de GGD, gaan werken met het nieuwe logo. De stad zegt dat het tot nu toe een lappendeken was van logo’s en stijlen. Met de nieuwe huisstijl kan er volgens de gemeente voor de burgers geen twijfel meer over bestaan dat alle gemeentelijke organisaties onderdeel zijn van de gemeente.

Amsterdam denkt dat de 100.000 euro snel worden terugverdiend. Binnen de gemeente worden er volgens de woordvoerder nu nog 250 verschillende soorten enveloppen gebruikt. Dat worden er 25. Daardoor kan de gemeente groter inkopen en een scherpere prijs bedingen.

Ook wil de stad zuinig omgaan met de oude enveloppen. “Die worden allemaal eerst opgemaakt.”

 

Bron: http://www.nos.nl | 6-2-2014